Jak brzdí a vypadají brzdy HOPE Tech 3 E4?

HOPE Tech 3 E4. Flex nebo super brzdy?

Na kole jsem vozil různé brzdy. Shimano Deore, SLX, XT, MT-400, MT-401, SRAM GUIDE R. Čili od brzd za 1000 kč po brzdy za 5000,-/ ks. Dodnes mám mnohem radši nenáviděné SRAM Guide R, než Shimano XT. Není to nedostatkem výkonu u Shimano. Sice byly dvoupístkové, ale výkon rozhodně dostačující byl. Mně (ale to mi došlo až po tom, kdy jsem tyto bezproblémové brzdy vyměnil) nešel pod můj řídký polský knír tvar páky a jejich chod.

Já zkrátka nemám rád a nevyhovuje mi, když má brzda ostrý nástup. V tomhle směru mám radši “tupější” počáteční projev. Je to přesně naopak než to mám rád v politice. (Zdravím tímto Tupěnu z Malhostovic, kněžnu všeho debilna a řiťomilství.)

Vlastně jen jednou mě brzdy donutily k jejich úplné výměně. Bylo to špatným výkonem, kvůli jejich pomalu odcházejícímu těsnění u pístu v páce. Trochu obyčejnému designu a tvaru pák, kdy jsem prostě seznal, že Shimano už zkrátka nejsou pro mě. Taky mít na kole za mnoho desítek tisíc brzdy za dvojku, (i když na XT kotoučích) prostě nedává smysl.

Je to tak. Z hobbíka se stal snobbík.

Jenže SRAM brzdy byly nedostupné a drahé. Najednou nestály 2500,- za jednu brzdu. A už vůbec nechci plakat, jak jsem Guide R kupoval na bazaru nové v páru za 2000,- protože lid nedokázal ocenit tyhle skvělý brzdy. Protože trošku Shimano stádo. Protože trochu kámoši. Protože se “hůř” servisujou. To byly časy.

Když jsem se pak měl rozhodoval mezi SRAM za 4500,- Shimano za 4000,- a HOPE za 5800,- (jiný nebyly tehdy k dostání) HOPE byla jasná volba. Plakal jsem? Trochu ano. Říkal jsem si však, že když mi nebudou vyhovovat prodám je. Nicméně kamarádka Ivanka, kterou tímto zdravím, mě ujišťovala, že zklamaný rohodně nebudu. A? Čti dál a dozvíš se.

HOPE. Kdo jsou?

HOPE je Britská firma specializující se na výrobu komponentů. Nic zvláštního říkáte? Jenže oni to prostě dělají jinak. 

Za prvé. Všechny odřezky materiálů které používají na výrobu jejich komponentů recyklují a používají k výrobě dalších. Takže ztrátovost maximálně minimalizují. 

Za druhé: design je jakože úplně jinde. Ale úplně. Když je člověk dost velkej úchyl, může si postavit brzdy doslova tak, že má každou součástku jiný barvy.

Za třetí: jsou pověstní kvalitou výroby. Dřív než přijde únava materiálu, tak je zničíš tím, že ti kolo spadne na dálnici ze střechy auta.

Za čtvrté: Nevadnou. Prej. Nikdy. Teda mě se to nepovedlo a to jsem posera.

Za páté: Top kvalita a cena. Cena je výš. Ale když chcete něco unikátního, prostě musíte hrábnout hlouběji do portmonky. O kvalitě se snad bavit ani nemusíme. 

Chtěl jsem původně napsat, že cena je nejvyšší, ale stačilo pár kliknutí a zjišťuju, že mám vlastně levný brzdy. No vážně. Aktuální cena (za jednu brzdu) u Kraba, odkud je mám, je 5990,-

Heyes Dominion stojí 6190,- Sram G2 Ultimate 6799,- Shimano XTR 6489,- Magura MT8 6600,- 

Takže sorry jako, ale rozhodně jsem ušetřil rodinný rozpočet. Sranda. Brzdy jsou ale komponent na kterém nikdy, opravdu nikdy nešetřím. Zdraví má člověk jen jedno. 

Další důvod pro koupi byla moje zvědavost. Mě zkrátka dráždidlo, proč mají dlouhodobě jedny z nejdražších brzd s tak skvělou reputací “jen” v průměru tři a půl až čtyři hvězdičky v recenzích.

Jak a Kde?

Jsem z Prahé a tak jsem využil služeb Kraba. To jej můj oblíbenej obchod, když potřebuju něco rychle. Obvykle se to dá skoro hned vyzvednout a lidi jsou tam příjemní a na svém místě. Servis jsem zatím nevyužil, ale jezdí tam Michal Prokop, takže kvalita bude vysoko. Pro ty, co Michala neznají. Je to jeden z našich předních enduro jezdců. Reprezentoval Českou Republiku na Olympijských hrách v Pekingu 2008, kde skončil na 17. místě. A v neposlední řadě pořádá sérii Blinduro. 

To je vomáčky

No jo, no jo. Brzdy jsou zabalené v krabicích, kde není žádná extra výstelka. Jen pytlík s náhradním trnem a olivkou. Samolepka a matně si vybavuju i nějakej papír. Kotouče nejsou v ceně a jestli po nich zatoužíte, připravte si dalších tři a půl tisíce. Upřímně, mě ta cena nijak nešokuje. Jejich zpracování je dokonalé. Ty barvy. Věř mi. Pokud ty brzdy koupíš, kotouče si budou pomaličku hledat cestu v tvý hlavě. Budeš hledat racionální argumenty, proč za ně ty peníze dát. Takže, ty kotouče s nima prostě fungují jinak. Lépe. Jsou hlasité? Jsou. Oni ale pískaj jinak. Když pískají Shimana nebo SRAMy, je to jako pískání klíňáku. To je zvuk, kterej tam prostě nepatří. Zato, když píská HOPE, je to jako když jede knížepán ve svém kočáře. Takový pískání je prostě jinde.

A pokud jste opravdový úchylové jako já, taky dalších 890,- za odvzdušňovací sadu. Je to hodně? Pche. Za origo SRAM jsem dával 1600,-. A doporučená cena nový SRAM DB8 na minerální olej je krásných 2500,- kč. 

Oku lahodící produkt

Co se týče zpracování, oproti konkurenci. Je to jako srovnávat sochu Davida a tu nicneříkající kuželku urážející Marii Terezii. Nádherná CNC práce. Vypadají sice spíš jako brzdy na motorku, ale to je právě to, co mě na nich přitahovalo už dlouho. Tyhle brzdy své kořeny v motokrosu prostě nezapřou. Vyrábí se v oranžové, stříbrné, fialové, červené, modré a černé. Stejně tak i kotouče, horní krytka expanzky, matice třmenu, páky, stavěcí šrouby atd. jak jsem už psal. Ladit se dají do mrtva.

Nastavení a kotvivost

HOPE jsou pověstné velkým rozsahem nastavení. Můžeš si na nich nastavit vzdálenost páky od řídítek a vzdálenost destiček od kotouče. Tím se dá dosáhnout ideálního nastavení pro 99% bikerů. 1% jsou brblalové, kteří nejsou nikdy spokojení s ničím. 

Brzdný účinek je velmi dobrý už v základu, ale razantně se zlepšuje při použití originálních produktů od HOPE. I s Shimano kotouči brzdily velmi pěkně. Pak jsem ale koupil i kotouče tytéž značky a musím říct, že jsem měl hned o 100% lepší pocit z brždění. Ač jsem to ze začátku nesledoval, zpětně mi přijde, jako by ty Shimana byly měkké.

A pokud chcete mít brzdný účinek na maximální úrovni, radím koupit i opletené hadice.

Co je pak u HOPE brzd známé a mně se vrchovatě potvrdilo je, že jejich přehřátí vlivem brždění a následný úbytek brzdné síly, není žádný. 

Další věcí, která tě určitě bude zajímat je: Jak se odvzdušňují? Opravdu snadno a bez problémů. Není to zase taková pohoda jako u Shiman, ale řekněme, že jsou za nimi v těsném závěsu.

Flex nebo vynikající výrobek?

Když si to proberu v hlavě sem a tam, nemůžu jinak. Prostě ty brzdy jsou alespoň na 4,5*. Brzdná síla dokáže být vysoká, ale nekoušou se jako třeba Formula Cura. Ty jsou opravdu šílený. Snadno se odvzdušňují a dají se odladit jak chodem, tak barvou. A co je maximálně důležité, zrovna jsou v akci u Kraba za krásných 4990,-. Neváhej a nakup to!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *