Na čem jezdím?

Říkal jsem si, že nejdřív bych mohl napsat něco o strojích který sedlám. Ten na němž strávím nejvíc času je Author Patriot 1.0 2015. Druhé kolo je Author Ronin 2017. Pokud by ti to v hlavě chtělo začít šrotovat, tak ne. Nejsem testovací jezdec Authoru. Vysvětlení je mnohem jednodušší. Kola od Authoru jsou s jejich cenovou hladinou dostupný. Alespoň v případě Patriotu. Kolo se slušnou geometrií a už v základu fajn komponenty. Co se týče Roninu, tak ten se mi prostě a jednoduše líbí a komponenty s cenou 24000,- (koupeno jako testovací kolo) jsou příjemnej bonus. 

Patriot Trail nebo Patriot All Mountain?

Pokud víš jaké modely měly jaké osazení, určitě ti neušlo, že můj “Páťa” je jaksi trochu podivnej a nezvykle osazenej. A máš pravdu. Z původního modelu na Shimanu XT a Deore 2×10, brzd a kotoučů od Tektro (které mi seděly asi jako Babišovi čestné jednání), podivnýho představce od AgLabu 60mm, Maxxis Ardent plášťů, tlumiče X-Fusion a vidlice RST F1RST a pevný sedlovky, je teď kolo s naprosto jinou specifikací. Brzdy byly jediný komponent se kterým jsem měl problém. Ale ne proto, že by nefungovaly. Zastavily dycinky, ale vadil mi jejich chod “všechno nebo nic”. Taky ze tvaru a chodu pák jsem měl blbej pocit. Bude to ale tím, že jsem zvyklej na Shimana od Deore výš. Převody 2×10 moc taky nemusím. Na silnici mi to nevadí, ale na kole do lesa a občas Bikeparku volím 1×11. 

Nejlevnější plnohodnotná sada byla v době koupě (13.6.2016) právě Sram NX s kazetou těžkou jako stará Wolowitzová. Nicméně sada byla nabitá technologiema z vyšších řad a design s čistě černou barvou mi seděl ke konceptu, kterej jsem měl v hlavě. 

Vidlice RST F1RST a tlumič X-Fusion O2 200×50 pracovaly vzhledem k jejich ceně až obdivuhodně a jak člověk začíná posouvat hranice umu, zjistí potřebu větších zdvihů. Takže po brouzdání na Bike-forum mi přistála nabídka na SR Suntour Auron RC2 za rozumnou cenu. Podomácku upravená se zdvihem 150mm. No jo, ale mít kolo 150/120 mi přišlo pitomý. Takže další bazariáda a hle. Opět za rozumnou cenu vcelku nový tlumič z Giant Reign. Rock shox Monarch DebonAir 200×57. Vtip je v tom, že pokud tento tlumič nasadíte na Patriota 2015 uděláte z jeho 120mm zdvihu 140mm. To už se zdá být únosnější ne? 

Pevná sedlovka ti přestane vyhovovat přesně v ten moment kdy zkusíš teleskop. Stalo se to tisícům a já nejsem vyjímkou. Při hledání vhodný sedlovky tzn. cena/výkon/vzhled se jevila jediná možnost. Giant Contact Switch 150mm ročník 2016. Nevím co k ní psát. Jednou odešla patrona, ale při reklamaci mi ji bezproblémů vyměnili. Funguje v létě i zimě. Sic trochu pomalej, ale funguje. Po asi roce a půl má vakl do všech stran, není to nic čemu nějak výrazně věnovat pozornost. Je to na tobě. Buďto si zvykneš nebo ne. 

Brzdy jsem na bejvalejch kolech vozíval Deore, SLX, a na Patriota nakonec koupil po prohrabání temných zákoutí webu XTéčka (M8000). Už zkusily ledacos a vždy zastavily. Určitě tomu pomohly i kotouče Shimano SM-RT76 180mm. Co se týče destiček, vozím nejlevnější organiky od Shimana. Mizí vcelku rychle, zato nic nestojí. 

Kola a náboje zůstaly původní. Nebyl důvod kupovat lepší. Kryptony svojí práci odvedou dobře. Navíc jsou jednoduše a hlavně levně servisovatelný.  Po vlepení NoTubes pásky a použití bezdušových ventilků dávám sbohem duším.  

Maxxis Minion DHF 2,3 vpředu a Minion DHR 2,3 vzadu. Po peripetiích se Schwalbe na zkoušku objednávám Maxxisy. Nestojí moc a vydrží opravdu dost. Cenovka je zhruba 2/3 oproti německým vlaštovkám. Tlak drží na mých ráfcích líp. Pozor! Kryptony jsou vyrobeny pro systémy s duší! Já se rozhodl risktnout to a předělat je na bezdušáky. Vyšlo mi to. Nemusí na ně ale fungovat všechny značky plášťů! Se Schwalbe, byl ale hlavní problém doslova prochcávání mléka skrz plášť po jeho bocích. Nechápu jakej to mělo důvod. Kamarádovi se zase nechtěl za žádnou cenu chytit Hans Dampf 2,3 do ráfků WTB i23 a ty jsou Tubeless Ready. Nakonec jsme zjistili, že plášť má na kevlarový patce podivnej výstupek, kterej nedovolí pořádnej styk s ráfkem. 

Po sestavení výše zmíněnýho komba se ze schopnýho trailbiku stala allmountain kovadlina važící asi 15kg. Není to zrovna málo, ale pokud bych nakoupil dražší až drahý komponenty, dalo by se to klidně srazit i na 14kg. Například jen pedálý BBB DPD-32 važí omračujích 592g. 

Štěrkolet pro masy?

Author Ronin je ocelová střela pro polňačky, hladký traily (Singltrek pod Smrkem), trojkový silnice za tvým komínem i něco málo lesa, když si troufneš. 

Asi největší slabinou pro většinu lidí bude váha. Přeci jen 12kg  vel. 54cm není úplně málo. Cena se momentálně motá okolo dvacetišesti Palackejch. Osazení Shimano Tiagra 2×10 50/34 x 11/34 tě vyveze i do neprudších kopců. Brzdový páky Tiagra s třmenama TRP Spyre jsou dobrá volba. Brzdí oravdu výborně i ve vyloženejch ho***ch. Pláště slušný univerzály. Asi max by se tam daly dostat 700/42. Záleží na konkrétním výrobci. Nezkoušel jsem. 

Co se týče kol. proslýchá se, že když koupíš ještě jednu sadu a na ní nasadíš silniční pláště, Ronin se promění i ve slušnou žiletku. Pokud právě teď chceš argumentovat váhou, zamysli se nad tím, co všechno tohle kolo snese a na co je stavěný. Je opravdu nějaký to kilčo tak podstatný? Nemyvěnil bys ho radši za větší pohodlí? Asi nekonečný množství možností uchytit cokoli kamkoli? Mně osobně vždycky přijde vtipný, když vidím metrákovýho skoro dědulu jehož balvan olbřímí jest a sedí na silničce za sto litrů. Jasně každýho věc… 

Já vnímám Ronina jako styl. Tohle kolo je na cesty bez konce, objevování světa, cesty do práce, kolo pro trenažer. Zkoušel jsem na něm jet se silničářema a taky to šlo i v jeho základu. V tomhle případě doporučuju hustit na maximální možnej tlak. Než si ho pořídíš doporučuju vyzkoušet vícero značek, ať víš do čeho jdeš. Gravel biky se dají dneska sehnat od nějakejch 17000,-. Osazením rozhodně nenadchnou a hliník se pohodlím oceláku nevyrovná. 

A jsme u těch mas. Je to Author a Author je česká značka. Já rád český výrobce. Cenovka je lidová. Design malý garážovky zaujme už zdálky. V neposlední řadě ho šoupneš i do trenažeru, když je venku mordor nebo seš línej. Za mě prostě láska.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *