Nový Orange Bikes Alpine EVO

Ahoj Hobbíci a Hobbinky, obvykle píši o věcech, které mám nebo jsem minimálně mohl nějakou dobu zkoušet. Tudíž tentokrát to bude spíš teoretické. 

Je celkem známo, že jsem velkým milovníkem Orange Bikes a jejich kol. Obdivuju industriální jednoduchost rámů, stejně jako to, že si celoodpružené modely vyrábí sami naohýbáním hliníkových plechů, které následně svaří do tvaru rámu oku tolik lahodícímu. 

Říká se, kdo chce opičku, musí mít i na banány. Ano? Ne nutně. Český zakazník je zatím zatížený na virtuál a je to pro něj absolutní dogma. Pak se ale v servisu rozčiluje, proč má jako platit 3000,- za osm nových ložisek. Jasně, ložiska nejsou zase tak drahá, ale technici nad tím stráví spoustu času. To se vám u pomerančů nestane. Výměnu zvládnete do hodiny klidně sami. Navíc staré dobré pořekadlo říka: Čím míň tam toho je, tím míň se toho rozbije. Ono totiž hledat, které z těch šesti ložisek vlastně vrže, může být klidně na celý den. Věřte. Vím o tom svoje.

Už dávno pryč jsou doby, kdy kola vážily tunu a geometrie se vlastně až tolik zase neřešila. Dnes je zákazník náročný a mnohdy má docela dobrou představu o geometrii, kterou hledá. O to více si pak člověk kluků a holek v Orange Bikes cení za to, že nedrží jen krok s dobou. Nevymýšlejí jen nové designy, ale co pár let kompletně svá kola přepracovávají a posouvají zase o krok dál před konkurencí. 

Začalo to už tento rok, kdy představili nové koncepty rámů. Konkrétně Stage EVO a Five EVO. Skoro jakoby říkali: Pomalu končí doba, kdy zdvih bude to hlavní. Podle nás dělá správná geometrie větší službu než 2cm zdvihu, který nevyužijete. A tak vzali v podstatě trailové zdvihy 130/120mm 29er, 140/130mm 650b a do kotlíku s nimi přimíchali ostrou trailovou geometrii. Co touto kombinací získáte? Kolo bude lehčí, tudíž se na něm líp pojede hlavně do kopce. Cestou dolů vás zase podrží progresivní geometrie. A dle toho, že se první dávka rozprodala už v předobjednávkách lze usuzovat, že tah byl správným směrem.  

Joe Barnes for Orange Bikes featuring the 2021 Alpine Evo Enduro bike. Photo by Stephen Hughes

Nový Alpine EVO

Rok se s rokem sešel a Orange Bikes nám s anglickou hrdostí představil přepracovaný model jejich enduro kola Alpine. Při bližším prozkoumání bych se nebál říct, že Alpine EVO není jen přepracovaný, ale spíše nový model pro takové to enduro/trailové ježdění. 

Přední trojúhelník je přepracovaný tak, aby byla řetězová vzpěra níž. S novými lehčími trubkami je konstrukce o 15% pevnější. Podélná tuhost se zvýšila dokonce o 20%. Zadní stavba (už tak pevná) je díky novému konstrukčnímu řešení ještě pevnější. Žádné houpání nečekejte. Zato progresivnější chod ano. 

Co se týče úhlů, dostal nový Alpine do vínku uhel vidlice 63°. Úhel sedlovky je 76°, takže budete šlapat pěkně pod sebe a ne někam před. Tzn. dobře se na něm pojede i do kopce. Díky nízko položenému středu (jak už je u Orange Bikes zvykem) je jezdec usazen v kole. Tzn. že budete mít větší jistotu v terénu a kolo se i lépe ovládá ve vyšších rychlostech. Co se ovšem změnilo jsou zdvihy. Nově má Alpine 160mm vpředu a 155mm vzadu. Kola zůstala 650b. 

Co kolo bude mít rádo je jasné. Skoky vysoko a daleko. Bude rychlé a hravé. Hodně hravé. Když pak přijedete na část trailu, která je prudce z kopce a bude hodně technická, Alpine to tam vyzobe a ještě si bude říkat o nádavek. 

Joe Barnes for Orange Bikes featuring the 2021 Alpine Evo Enduro bike. Photo by Stephen Hughes

Jistota zůstává

Tou jistotou myslím osvědčené druhy komponentů. BOOST náboje 15×110 a 12×148. Samozřejmostí je pak šroubovací střed. To je stále nejlepší systém jaký byl vymyšlený. 

Design a řady

Zatím není úplně jasné v jakých barvách bude k dostání. Podle fotek bych tipnul, že se chystá nová paleta. K vidění je oficiálně jen tmavě zelená se stříbrnými polepy. (Ano, Joe Barnes má sice šedou variantu, ale to je testovací prototyp a u toho člověk nikdy neví.) Oboje je hodně povedené. Evokuje ve mě odkaz na Jaguar či Rolls Royce. Krásná a přepychová Anglická auta. Uvidíme jestli budou na výběr i různé barvy samolepek, jak tomu bývalo. To stejné platí i o osazení. Na obrázku je jedna z vyšších sad. Budou určitě ale jak levnější, tak dražší.

Závěr

Jsem na nový Alpine EVO hodně zvědavý. O to víc mě ale zajímá, jestli se v Orange Bikes vytasí i s novým modele Stage 6? Tedy s jejich enduro modelem na devětadvacítkových kolech se zdvihy okolo 160mm.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *