Robustní, Mrštný, Bleskový! Rock Machine Blizz INT2 e50-29

Pár let nazpět, když mi bylo okolo sedmadvaceti a byl jsem ten vostrej kluk v kondici co všechno snese, se začínalo proslýchat, že e-biky budou za pár let doslova všude. Když se potom každý rok zveřejňovaly čísla prodejů elektrokol, myslel jsem si, že výrobci si jen honí triko. Nechtělo se mi věřit v tak masivní úspěch. Rok se s rokem sešel a jen u nás se prodalo v roce 2019 zhruba sto tisíc kol s podporou motoru. 

Ano je pravda, že to je číslo celkové a ne jen horská kola, ale i tak je to číslo vysoké. Jedná se o zhruba 25% všech prodaných kol v ČR. 

Z těchto 25% jsou 38% horská kola, 35% treková, městská kola a skládačky 27%.

Konkrétní čísla pro rok 2020 jsem nenašel, ale dá se předpokládat, že prodeje budou okolo 120tis. kusů. To na tu naši malou kotlinu není vůbec špatné. (Čísla jsem si nevycucal z prstu. Vycházím z oficiální zprávy ČTK)

pokud jsi však jeden z těch jako jsem býval já a říkáš si: No jo, Češi. Líní, tlustí, jen všude hledají zkratky, aby nemuseli nic dělat. A kupoval sis zběsile z nejmenovaného časopisu samolepky – jezdím za svý a lepil je všude kolem, nebude tenhle článek pro tebe. 

Letos mi bude krásných 35 let a hlavu mám otevřenou jako nikdy. Taky jsem klidnější, šťastnější, ženatější a dívám se pomalu do dáli na rodinný dům bez dětí. Zdraví mi slouží a podařilo se mi shodit nějaké to kilo díky poctivému dojíždění na kole do práce. (Ale i tak jsem pořád pupík) Tam 7,5 km a zpět 11,7 km. Není to mnoho, ale i tak to základ dá. Určitě tomu pomohlo i omezení pití alkoholu. Dřív jsem pil v podstatě denně. Letos jsem začal abstinovat. Do půli února jsem nepil vůbec a bylo pro mě pozitivním překvapením, že to nebyl problém. Cítím se celkově o dost líp a Terezka je ráda že nechrápu.

Nikdy jsem nebyl na dlouhé štreky a sto kilometrů ujel jen asi 2x. Já to mám tak, že když za den ujedu na Smrku nebo v Rychlebech 50 km je to až až. Zkrátka moje tělo to nemá rádo. Když to přeženu cítím večer docela slabost a teploty nejsou vyjímkou. Holt co se dá dělat. Moje tělo asi není určené pro vrcholové sportování. 

Neber to jako stěžování. Pořád jsem na tom vlastně dobře. Spousta Hobbíků a Hobbinek se potýka s nadváhou a po letech strávených za deskou stolu a výchovou malých capartů se těžko hledá energie. Ano schválně vypíchnu jen tu energii. Čas si člověk vždy dokáže nějak přizpůsobit, ale se silou, hlavně tou duševní je to horší. Práce, nakoupit, objednat, zařídit, obstarat, plánovat, věnovat se dětem atd. To je pak člověk rád, že večer padne na gauč se sklenkou vína a jednou za měsíc upadne na manželku. Ale co s tím?

Právě elektrokolo může být skvělým startem pro Hobbíka/Hobbinku bez kondice nebo klidně s nějakým přidruženým onemocněním jako cukrovka, astma, kardiovaskulární onemocnění, obezita. 

Vlastně už dlouho jsem chtěl elektrokolo vyzkoušet. Sice jsem na něm neseděl poprvé, ale 20m okolo dvorku se nedá počítat. Tak nějak už jsem se vzdal naděje, když v tom mi volá Tomáš a říká: Hele zejtra jedu do Prahy nechceš přivézt e-bike? Byl bych asi blázen, kdybych odmítl. A tak se mi dostal do ruky Rock Machine Blizz INT2 e50-29. A nedostal se mi do ruky na víkend, týden, měsíc, ale skoro půl roku, takže jsem ho potrápil opravdu důkladně. Jezdil jsem na něm ve všemožném počasí. Zprvu -15°C a na sněhu a ledu a vlastně docela dlouho spíš v chladu a mokru. Chudák dostával zabrat na silnici, polňačkách i v lese, ale od toho tu byl, že? 

První překvapení mě čekalo hned ve dveřích, když jsem si všiml, že je to hardtail. Ani nevím proč, čekal jsem fulla. Rozhodně jsem nebyl zklamanej, jen jak je můj zadek zvyklej na celopéro, nenapadla mě jiná možnost volby.

Začal jsem ho tedy obcházet a na obličeji se mi udělal rohlík jak blázen. Výběr barvy se v Rock Machinu opravdu povedl. Šedo-modrý mat střídá černá s oranžovými popisy. Vypadá opravdu krásně. Baterie o kapacitě 504Wh ukrytá v rámu je další designový bonus ze kterého jsem měl radost. Vypadá opravdu luxusně, říkal jsem si.

Motor s příslušenstvím byly zvoleni z řady Shimano E7000. Kliky Shimano FC E8000 s převodníkem 36 zubů. Kazeta 10-51 zubů, přehazovačka, řazení i řetěz je Shimano 7100 tedy SLX o dvanácti rychlostech. Brzdy čtyřpístkové Shimano BL-MT501/BR-MT520 s kotouči 180mm. Sedlovka ONE1 Alloy, MT171, dropper post, 30.9mm, pláště WTB Trail Boss 2,4”. Vidlice Rock Shox Recon se 130mm zdvihu bylo to jediné, co mi mělo v terénu zajišťovat pohodlí.

První nesmělé krůčky

Blizze jsem dostal s platformovýma pedálama. Určitě bych ihned po koupi takového kola neuvažoval nad SPD. Elektrokolo má svůj specifickej styl jízdy. Tím myslím, že i když přestanete šlapat, motor má svůj malý dojezd, který ho chrání před nadměrným opotřebením. 

Ale chápu. Když je někdo zvyklý na SPD a nechce si kvůli několika týdnům kupovat platformy za 800,- , mám tu pro něj alternativu a to tyhle placky, na který se přišroubují kufry a nacvaknou se na SPDéčka. Musím říct, dost elegantní řešení. Též najdou svoje místo na cestu do hospody na pár čepovaných nealko piv.

Platformy jsou na místě a já se chystám do toho šlápnout. První metry trailu mi okamžitě dávají najevo moji pohodlnost po letech na celoodpruženým kole. Drncá a vyhazuje mě z pedálů. Já se ale nedám a začínám teda pružit i v kolenou. No vida, teď to jede pěkně. Chvíli si zvykám na váhu. Na trailu dobrý, tam si Hobbík zvyknul hned, ale nošení 24 kg elektrokola do čtvrtýho patra už je trochu tortura. 

Každopádně musím říct, že si užívám každý metr trailu. Kolo jede opravdu “samo”. Nebojí se ani středně technických trailů. Spíš bych ho ale doporučil na traily jako je Singltrek Pod Smrkem, Singltrek Suchák apod. Jasně Kristýnka Havlická by asi nesouhlasila, jenže ruku na srdce. Málo kdo z nás má techniku jako ona, nehledě na vosí váhu a to pak technika taky trpí trochu jinak.  

Ze začátku mě trochu mátla podpora motoru. Funguje výborně, ale jen pokud se moc nesnažíte. Jakmile do toho chcete pořádně dupnout sami, motor vás v tom nechá. No, minimálně tolik nepomáhá. Což mi vlastně ani tolik nevadilo. Šlo jen o zvyk. 

Utažený zatáčky mu nevadí. Geometrii má dobrou a ani celej den v sedle nebude problém. Když dojde baterie, dá se jet dál. Tehdy je člověk věru rád za kazetu o dvanácti pastorcích a jedenapadesáti zubech. Tohle nejsou chyby, spíš jsou to specifika elektrokol jako takových. Narazil jsem také na zajímavou věc. Pokud kolo hlásí chybu 013 znamená to, že jste při zapínání kola měli nohu na pedálu. Pozor na to. Ono ho stačí vypnout a zapnout. Jestli to budete dělat často, mohlo by dojít k poškození čidla podpory pohonu. 

Je třeba zmínit, že díky váze jde kolo například při dropu výrazně rychleji ve směru gravitace. Chce to zkrátka víc rychlosti, přišlápnout si před dropem nebo víc zatáhnout za řídítka. Třetí možnost moc nedoporučuju. Budeš si zbytečně rozhazovat rovnováhu. Ale co si budem, někdy je tohle lepší než nic. 

Kam s ním?

Rock Machine BLIZZ INT2 e50-29 je rozhodně trailové kolo a jak už jsem psal hladší singltraily bude milovat. Lesní cesty nejsou problém a pokud máte kolo trochu v ruce nezalekne se ani techničtějších sekcí. Jako příklad můžu uvést traily v Řeporyjích končící skálou. Dnes jsem pro vás chtěl natočit video z pořadu “Na hoďku po práci”. Bohužel jsem na konci skály prosek plášť. Nevadí. Dám si to ještě jednou. Na Blizze bych doporučoval (pokud ho máte na trailování) hrubší pláště tak 2,5”.

Kam bych ho určitě nebral je třeba Trutnov trails nebo Rychlebské Stezky. Tam bych volil celoodpružený kolo. Jen dávej pozor kam s ním chceš vyrazit. V některých trailcentrech (zvláště těch, kam se odevšad jede tři hodiny) by tě mohl čekat veřejný lynč za to, že si jdeš svou vlastní cestou. 

Pokud se tedy rozhodneš pro fulla stačí pár kliků a Rock Machine ti nabídne i ty. Mně se moc líbí cenovkou i designem Rock Machine Blizzard INT2 e50-29. Pokud bys zatoužil po něčem v našich končinách tolik ne-vídaném doporučím Orange Bikes Surge 29 PRO 2021. Tam už se ale bavím o skoro dvojnásobné ceně.

Tahoun Shimano Steps E7000

Shimano Steps E7000 je mladší a o 11% slabší bráška E8000. Jestli si teď říkáte, že slabší = horší nebo neuveze mě, musím vás vyvést z omylu. Síly má tenhle motor i tak dost. Jak už jsem psal, jezdil jsem jen ECO režim a i tak vyjel všechno, co přede mě matička příroda postavila. Tenhle “motůrek” je zároveň i tišší, což by za mě být nemusel. Ono být slyšet už z dálky je u tohohle kola vlastnost, kterou oceníte. Pro zajímavost jsem si samozřejmě vyzkoušel i TRAIL a BOOST mód. Za mě absurdní overkill. Nechápu jak strašlivou sílu máte pak sebou. Pokud se nechystáte na K2 nevyužijete ji.   

Co to stojí?

Je potřeba si uvědomit několik zásadních věcí o kolech. První: Čím dražší kolo, tím vyšší náklady na provoz a opravy. To se týká všech kol. Bohužel tenhle naprostý základ si spousta cyklistů odmítá připustit. Tvrdošíjně si myslí, že čím dražší kolo, tím spíš se o něj nemusí moc starat. Takové pak obvykle čeká v servisu po několika sezónách neveselý pohled na účtenku. Druhá: Prevence je nejlepší cestou k oddálení potřeby servisu. Tzn. občas kolo umýt alespoň hadrou, stříknout silikonový olej na vidlici a tlumič a pravidelně čistit nejhrubší nečistoty z řetězu a mazat ho. S mazivem to nepřehánět a ideálně mít nějaké co něco vydrží, ale neničí přírodu. Moje doporučení je Muc Off a Fenwicks. Za třetí: Elektrokola jsou super, ale už je to přeci jen složitější stroj a je potřeba počítat s tím, že šance poruchy čehokoli je tu vyšší. Rozhodně nebudete víc v servisu než na trailech. Přirovnám to k autu. Čím modernější a složitější, tím je prostě riziko vyšší. A díky sofistikovanosti dílů servis dražší. Zkrátka, kdo chce opičku, musí mít na i banány.

Začtvrté: Baterie. Komponenta, která dostává nejvíc na zadek. Cena nové je i 20 000,-. Můj Blizz kupříkladu má za sebou sezónu v půjčovně. V -10° ujel cca 60km z deklarovaných 100km na ECO režim. To mi přijde jako velice dobrá hodnota. Jen dávejte v zimě pozor na to jak rychle se vybíjí baterie. Od půlky dolů je to docela fičák, ale jak už jsem psal, dával bych to na vrub roku v půjčovně.

Testovaný Blizz má cenovku milou. Dáte za něj zhruba 80 000,- Je možné že ve výprodeji i méně. Za celoodpruženou variantu zhruba 120 000,-. 

Pokud to srovnám se značkou, která zastupuje Pražskou a Středočeskou vyšší střední třídu lidí, Specialized, tam hardtail začíná na stejné ceně, ale s mnohem menší baterií a naprosto otřesným osazením. Podobné je to s celoodpruženými koly. Tam je cenovka základu ještě o 40 000,- víc než u našeho českého Rock Machinu. Další důvod držet kluků a holkám z RM palce. 

Čas poděkovat, zhodnotit a tak

Moje poděkování míří jak Singltreku za ochotu půjčení na delší čas a možnost si tak vyzkoušet něco nového. Další poděkování míří do Rock Machinu za jejich cenovou i celkovou politiku a přemýšlení.

Moje hodnocení kola jako celku je 10 zlatých bludišťáků. Blizz je svělý trailový pevňák s nohama navíc. Všechno na něm fungovalo a nikde mě nenechal. Co se týče novýho Shimana SLX to zhrnu jedním slovem – pohádka. Váha se může zdát jako problém, ale je na kole dobře rozvržená. Jezdil jsem i díky politické situaci jen v Praze a vlastně nepotřeboval využít vyšší podpory než ECO. I s ní jsem bez problému vyjel i ty nejprudší stoupání. Ve vyšších rychlostech se kolo chová docela suverénně. Dávejte pozor (aspoň ze začátku) na delší brzdnou dráhu a přeci jen trochu těžší ovládání v nízkých rychlostech. Je to holt daň za motor a baterii. Narovinu. Po pár vyjížďkách už jsem to nevnímal. Elektrokolo od Rock Machinu bych opravdu chtěl vidět ve své garáži. Jedním dechem přiznávám, že spíše celoodpruženou variantu. Ale to je kvůli mýmu pohodlnýmu zadku. Každopádně si Blizze potažmo Blizzarda připisuju na seznam TOP TEN BIKES.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.