Tour de France je v plném proudu (Tedy byla, když jsem tenhle článek psal) a třeba i tobě se zalíbila tahle původní královská cyklistická disciplína. Rovinatější úseky se střídají s Alpskými výjezdy a sjezdy, kde jezdci jedou běžně kolem 100 km/h. Dál jsou tu napínavé časovky, kde ze sebe závodící mačkají to nejlepší. Aktraktivní jsou samozřejmě také ultralehké rámy a záplety i elektrické řazení. Krom toho také hubení opálení klucí v kondici, jakou my mít nikdy nebudeme, prohánějící se po hladkých silnicích, štěrku i dlažbě. To vše během jedenadvaceti etap za třiadvacet dní, ve kterých nejde ani tolik úspěchy jednotlivce, jako spíš o úspěchy týmů. Zajímavý pohled do zákulisí nabízí Netflix se dvěma dokumenty. Ten první se jmenuje Tour de France – Bez příkras. Ten druhý má dokonce dvě sezóny a je ze zákulisí týmu Movistar. Jmenuje se: Nejméně očekávaný den – Zákulisí týmu Movistar. Silniční cyklistika je zkrátka krásný i velice tvrdý sport zároveň. Jenže vstoupit do něj samozřejmě může vyjít na spoustu peněz. Nabízí se nám tu ale zásadná otázka: Jak málo peněz už je zkrátka moc málo? Dokážu se vůbec sžít se silničkou která se prodává za bratru 14 999,- kč? Dokážu se vůbec sžít se silničkou?
O silničních kolech z Decathlonu se vedou dlouhodobě debaty. Jedněmi jsou jejich Tribany a nyní i Van Rysely milováni, jiní jimi opovrhují. Moc nechápu proč. Zajímavé designy s komponenty vyšších řad, než má konkurence ve stejné cenové hladině, jsou v Decathlonu samozřejmostí už dlouhé roky. Líbí se mi také doživotní záruka na rám, představec a řidítka. Na vidlici je pak záruka pět let. Jak tedy vypadá a jak je osazeno kolo Triban RC120?
Co mě potěšilo a překvapilo asi nejvíc byly brzdy, řazení, ráfky a karbonová vidlice. Když totiž koupíte za stejné peníze konkurenční silniční kolo, o karbonové vidlici, kotoučových brzdách a kvalitním řazení si můžete nechat zdát. O řazení se stará Microshift R8 (2×8 převodů). U nás zatím ne moc známá značka, mě však doslova vyrazila dech. Řazení je trochu tvrdé a “neomalené”, ale je přesné a ergonomicky mi páky padly do ruky. Třmeny k nim byly nasazeny PROMAX DSK-300R s kotouči 160 mm. Bez zaváhání zastaví i pupíčka jako jsem já. Druhá věc, kterou bych vypíchl jsou bezdušové ráfky. Až sjedu pláště, které jsou nasazeny v základu, přejdu na bezduše a ušetřím trochu váhy a snad hodně starostí. Rozměr zachovám 700×28. Jedna z mnoha výhod je, že do vidlice i rámu se vejde i mnohem širší plášť. Skoro se tak nabízí otázka koupě druhých zápletů a mít jeden den Gravel a druhý silničku.
Do vkusu se mi v Decathlonu trefili i krásnou Navy matnou barvou v kombinaci s oranžovým logem. Příjemně překvapilo i sedlo. Mám sice dost vybíravý zadek, ale na tom od Decathlonu můžu sedět bez utrpení i několik hodin. Kliky jsou obyčejné, o délce 170 mm, s převodníky 48 a 34 zubů. Jak už jsem zmínil kazeta má osm pastorků 11-34 zubů.
Triban RC120 má na sobě možnost uchycení dvou bidonů, blatníků a dokonce se k němu dá dokoupit i nosič. To pro případ, že než jako kolo na švihy, z něj budete chtít udělat cesťáka nebo pracanta. Lanka jsou vedena pěkně po staru venkem, to zlehčuje jejich údržbu.
Posed a jízda
Jsem z horského kola zvyklý na krátký posed a 800 mm široká řidítka. Kdybych si mohl vybrat, klidně bych ale ty na Tribanu vyměnil za užší. Ze 420 mm na 400 mm. To však není vůbec zásadní. Co už ale zásadní je, je pohodlná měkká, příjemná omotávka a délka představce. RC120 ve velikosti M má představec dlouhý 10 cm. I když jsem tomu pár šancí dal, nakonec jsem ho vyměnil za osmi centimetrový. Dva centimetry sice nevypadají jako zásadní číslo, díky kratšímu představci si už ale nepřipadám jako Superman letící metr dvacet nad zemí.
S váhou 11,25 kg nikdo neočekává snadno akcelerující střelu. To je ale zřejmě lidem v Decathlonu jedno, a chcete-li zažít opravdový pocit rychlosti, Triban RC120 vám ukáže, zač je toho žiletka!
Sečteno a podtrženo je Triban RC120 bezkonkurenční kolo pro začínajícího silničáře. Doslova za pár tisíc nabídne hodně radosti z jízdy a žádné významné omezení. Jestli pak pokukujete spíš po gravelu, Decathlon je připraven se zajímavě vyhlížejícím modelem Triban GRVL 120.
PS: Vím, že někoho může iritovat přítomnost horských pedálů. Jiných pedálů jsem však doma nenašel. A tak momentálně jezdím tyhle. Dýchej, dýchej!