DMR Versa. Platforma pro hračičky.

Platformy nebo nášlapy? Poslední dobou to vypadá, že se této otázce věnuje na svých vlozích čím dál víc lidí. Tak jsem si řekl, že i já přidám svou trošku do mlýna. Ale nebudu se vás snažit rozdělovat na platformáře a nášlapáře. Co když si totiž nemusíte vybírat? Co když můžete mít obé? Ano. Já, Hobbík jsem ten kdo hodlá Hobbíky a Hobbinky spojovat a ne rozdělovat na základě jejich preferencí. Všechno bude, jen mě musíš volit. 

Ale teď už vážně. Posledních několik měsíců mi hlava na některých trailech říkala: Vem si nášlapy. Na jiných si zase říkala o platformy. A já? Já se nemohl rozhodnout co z toho bude pro mě ideální. Lenost mi bránila v tom, pedály neustále prohazovat. A tak byly chvíli nasazeny jedny a pak druhé. Štvalo mě to. Zasedl jsem tedy ke googlu a hledal. Až na mě vypadly mé DMR Versa. Už od pohledu krásné a designově čisté pedály. Dokonce je můžete mít v pěti barvách. Oranžová, červená, černá, stříbrná a modrá. Ty chci, chci a chci. Píšu tedy do Katmaru a škemrám, jestli by nebyly třeba nějaké na testování. Bohužel ne, byla odpověď. Ale díky neuvěřitelné vstřícnosti (za kterou ještě jednou děkuji) jsem si je za pár dní vyzvedl na prodejně v Praze a těšil se jako malej až je nasadím.

Konstrukce

Pedály jsou hliníkové a váží bratru pěkných 470g. Může se to zdát hodně, ale když si vezmu, že moje lety prověřené a oblíbené HTčka váží 380 g a jsou plastové. Ano 90g je 90g, ale opravdu jsou v porovnání s konkurencí (i když vezmu čistě nášlapné) pedály tak těžké?

No I don’t think so. Shimano SPD PD-M647 576g, Shimano, Crankbrothers Mallet enduro sice váží 419g, ale zase jsou o nějakých 12% dražší. (Nemají platformovou část.)

Uvnitř pedálů jsou plně servisovatelná průmyslová ložista a těsnění bushing. To je výborná zpráva. Znamená to totiž, že ti vydrží napořád. Když se tedy o ně budeš starat. Osa uvnitř je ocelová. A to je taky dobře. Ocelová osa totiž zpravidla vydrží i to nejhrubší zacházení. 

Když jsem Versa vzal poprvé do ruky, překvapila mě velikost pinů. Jsou o dost širší (2x) a o trochu delší než u mých HTček. Pokud mi tedy sjede noha, bude to vyloženě moje chyba. 

Na druhé straně najdeme nášlapný systém, který mi nápadně připomíná Shimano SPD. Je však řešený maličko jinak. Například utahování tuhosti vypnutí boty je zespodu a ne shora. I kufry jako by z oka Shimanu vypadly. Vyzkoušel jsem, jestli budou fungovat i Shimano kufry a fungují. Pro chorobné šetřílky tedy dobrá zpráva. Nemusí hned používat ty přiložené. 

Stejně tak nemusí hned použít přiložené piny, které může použít jako náhradní a nebo je přidat na stranu platformy. Já to neudělal. Přišlo mi to zbytečné. Drží mě tam přece kufr. Kdo by však chtěl minimalizovat vůli na nášlapu, tohle je rozhodně cesta. K montáži poslouží imbus 3 vložený v balení.

Jak se na nich jezdí?

Platformová strana si bere to nejlepší z léty prověřených sjezdových pedálů DMR V12. Je široká 9,5 cm, dlouhá 10,2 cm a vysoká 14 mm. Nemusí se to zdát moc, ale v pohodě to na mojí botu stačilo. (Těch deset pinů které tam jsou, svoji práci odvede dobře.) Velikost mám 44 a nosím 5.10 Freerider. Čili jedny z nejširších platformových bot na trhu. Drží a drží. A to i díky zúžení v prostředku, kde je osa. Pokud chceš vozit boty jako třeba já svoje Hellcaty a používat je na obě strany, doporučím ti kouknout po botách, které mají kufry co nejvíc utopené. Já už je mám řadu let a podrážka za ty roky ubyla. Znamená to, že kufry jsou trochu vystouplé. Ano. To čeho jsem se trochu obával, se mi stalo. Kufry jsem si poškrábal platformy. Ale jako u všech škrábanců na kole platí: Nejhorší jsou ty první. U nových věcí to vždy hodně prožívám, ale zrovna pedály jsou snad nejvíc na ráně ze všech komponentů a podle toho taky často vypadají. (Funny story: používám na kliky ochranu, abych je měl co nejmíň poškrábané pod pedálem. Při jednom transportu autem se mi Aleškovy pedály do nich zakously a tak je mám vcelku dost poškrábané u osy. Bude to chtít vyrobit nějaké návleky.) Čímž chci podotknout, že to asi moc řeším. Za rok budou vodrbaný jako kuřata v Andrejových závodech na vejce.

Co se mi taky líbí je, že ani s tak širokýma botama jako mám, si nejen že nešmrncám o kliku, ale mám tam cca 1cm k dobru. Což jsem u Mallet 1 neměl a štvalo mě to.

Jen dobré věci se dějí?

Mají nějaké mínusy se jistě ptáte. No. Jako mínus bych to úplně neviděl. Je to nevyhnutelná cena za výborný univerzální pedál a přímo souvisí s jeho konstrukcí. Před našlápnutím si je budete muset trochu rovnat. Je to díky těžší straně kufru, která táhne jednu stranu směrem dolů. Holt gravitace se neptá. Na druhou stranu musím říct, že jsem si na to rychle zvykl. Pokud toto pootáčení budeš chtít co nejvíc eliminovat, tak rozeber pedál a do ložisek nacpi co nejvíc vazelíny. Pomůže to. A pak, stejně se skoro vždycky koukáme kde ten pedál vlastně je, takže jsem opravdu neměl pocit, že by mě nutily dělat něco nepřirozeného.

Myslím, že si s Versy užiju ještě hodně let. Přesvědčily mě totiž, že i universál může stát na bedně nejvýš.

Myšlenka jistě dobrá.

A výsledky jsou také dobré. Co dobré. Za mě si vysloužily Versa 10*. Nenašel jsem na nich žádnou chybu. Nic co by mě štvalo. Fungovaly po celou dobu výborně. Ale upřímně jsem nic jiného nečekal. Ono totiž na nich není co zničit. Vše je vyrobené z nejlepších materiálů a zpracování odpovídá ceně. Momentálně jsou za akčních 3596,-. Zdá se ti to hodně? Mně tedy ne. Tyhle pedály míří na trailové až enduro jezdce. Ruku na srdce. Za kolik máš vidlici? Patnáct, dvacet? Proč tedy nepořídit kvalitní pedály, dyť pedály jsou jedny ze tří styčných bodů s kolem a čím kvalitnější tím lepší. Stejně jako gripy a sedlo. 

Myslím, že si s Versy užiju ještě hodně let. Přesvědčily mě totiž, že i universál může stát na bedně nejvýš.

Navíc mi v Katmaru říkali, že jich letos nemají skladem mnoho kvůli Covidu, takže pokud tě zaujaly, radši kup hned. Dneska nikdo neví, kdy budou a nebudou zase skladem.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.