Zdravím všechny hobbíky a třebas i profíky, kteří si sem přišli odfrknout. Měl jsem celých osm dní možnost testovat tohohle “tlusťouška” a byla to zkušenost věru zajímavá. Prvně musím moc poděkovat Markétce. Bez tý by tu bylo prázdno jak v hlavách voličů Okamury.
Vo co tady de?
Jak se pěje v mé oblíbené plísni od Cocotte Minute. Vo co tady de? Tenhle lehce vypasenej šmoula je All Mountain stroj, kterej bych se nebál vzít na poslední dobou tolik oblíbený Enduro ani do Bike-párku i když jen na lehčí tratě. Design a barva jsou na živo TOP. Zdvihy 140/140, vpředu Pike aby ruce nebolely víc než je nezbytný. Aby se ti záda nezlomily vejpůl, o to se stará Rock Shox Deluxe RT3 DebonAir. Nohama roztáčíš kliky Race Face Atlas Boost s převodníkem o velikosti 32 zubů. Kazeta Sram XG-1150 rozhodně neurazí. Obnáší 11 převodů v rozmezí 10-42. Hazka a řazení Sram X01 a GX. Nehodám se snaží zabránit brzdy Shimano Deore s kotoučema 180mm. Sedlovka Race Face Turbine na kole nebyla. Majitelka ji vyměnila za Giant Contact Switch 100mm. Klacky (čti řídítka) pokud jsem měřil dobře 780mm a průměr 35mm v jejich středu. Představec byl moderně kraťoučkej. Na kole je taky další moderní fičura a to Boost osy, což se u pluskovejch kol opravdu hodí. Ostatní komponenty prostě fungovaly. Netřeba cokoli řešit. Nebudu též hodnotit sedlo a gripy, páč to je dost individuální a každý má rád to svý. Nakonec to asi nejdůležitější. Dost (jakože dost dobře) tuhý záplety a na nich vlaštovčí (Schwalbe) Nobby Nic 27,5 x 2,6″!!!
Překvápko v eLku
Po převzetí a zběžným pokochání jsem nasedl a… Co to? Jak to? Už rostu do hrobu? Prostě jsem měl pocit, že kolo je mi dlouhý. Aby taky ne když testovaná 19″ je (pokud změříme délku od krku vidlice po střed sedlovky) o dobré 2cm delší. Hned jsem zatoužil po nejmenší prodávané velikosti. Tenhle pocit mě sice pomalu opouštěl s narůstajícím počtem testovacích dní, ale nikdy se úplně nevytratil. Hlavně teda v prudkých sjezdech. Uřídit se to dalo, ale občas to chce mít zadní kolo před sebou. Proto jestli platí, že by si člověk měl před koupí kola onu hračku vyzkoušet, tady to platí stonásobně. Dej si tu práci. Vyplatí se to.
Co se týče chování stroje na pluskovejch platformách, čekal jsem to o dost horší. Překvapivě dobře točí do zatáček i ve větších rychlostech. Na rovině nebo z kopce valí opravdu slušně. Až bych řekl obdivuhodně dobře. Horekopcom? To je trochu jiný kafe. Že nejede, to nemohu říct, ale pokud ty kola neroztočíš a neudáš jim rychlejší rytmus, tak se budeš trochu trápit. Nicméně je to i otázka zvyku a člověk, jak známo, se rychle přizbůsobuje. Když ale překonáš počáteční překvapení a dáš tomu šanci, zjistíš, že široký pláště tě dostanou přes ledajakou překážku a i ve vyloženejch sračkách i do slušnejch krpálů. Je to daný zaprvé již zmíněnou šířkou 2,6″ a tím, že pluska jsou v obvodu v podstatě dvacetdevítky. Podhusť je a odkloněnej svah s mokrejma kořenama pro tebe bude najednou sranda. Nic se nemá přehánět a tak jsem to zkusil a pořádně ufouk tlak (v duších). Nebylo to dobré poježdění. Při vyšších rychlostech a zejména v zatáčkách se plášť trochu kroutil a bortil. To nebylo nic, o čem bych psal domů.
Srame, kde všude tě máme?
Kazeta Gx, řazení Gx a hazka X01. Jako dlouholetej zastánce Shimana jsem po vyzkoušení na svým kole nic jinýho než Sram už nechtěl. A to mám jen NX. Kombinace na skalním stroji byla pro mě přímo orgastická. Rychlost, přesnost, lehkost. Pohonu bylo jedno, jestli je všude prach nebo se doslova topí v bahně. Ani jednou nezaškobrtlo. Nikdá. Fakt! Za mě všechny čtyři palce letí vzhůru.
Na klikách byla cítit větší tuhost díky Boost ose a z převodníku nespadl řetěz ani jednou. Nicménně často jsem si přál aby jeho velikost byla ještě o dva zoubky menší. Popravdě nechápu, proč se pár chytrých hlav nedalo dohromady a kolo menším převodníkem neosadili. U tohohle kola přece o rychlost nejde. Spíš o to dostat se na něm co nejdál, no ne?
Brzdi, brzdi, brzdi!
Shimano bzdy patří mezi moje oblíbený. Dávkovatelnost, jednoduchost, design, v neposlední řadě cena. Hned první sjezd mohl být můj poslední, když kolo jelo i přes křečovitý brždění dál. Byly lehce zaolejený. No stane se. Nevadí. Škoda jich. Byly jinak jako nový. A to byly na Klínovci v parku, Trutnov Trails atd. Markétka je zřejmě ostřejší jezdkyně, než jsem doteď myslel.
Zpět k bzdám. Deorečka rozhodně neurazí. Kola jsou velký, něco váží a když se roztočí je težší je zastavit. Proto bych na tyhle obruče volil vyšší sadu, už jen vzhledem k ceně, která začínala na stošedesáti Božkách. Tohle mi přijde jako chybná úvaha. Ty brzdy nakonec zastaví, ale počkáš si. Chce to dost zvyku. Klidně bych tam dal Shimano Zee nebo Sram guide Re konstruovaný pro E-kola. Komentovat brzdný osazení nižších modelů Rock Machinu nemá smysl. Tam je to vyloženě bída.
Shockující tlumení
Rock Shox se postaral o vidlici Pike se zdvihem 140mm a tlumič Deluxe RT3 DebonAir. Pike fungoval vynikajícně. Teda až když jsem si s ním (pořád mluvím o vidlici) trochu pohrál. Pokud jsem na něm nafoukal SAG na 30%, měl jsem pak pocit přespřílišnýho boření do sebe a to mi věru moc jistoty nedodalo. Vytahuju pumpu a foukám na 25%. Much better. Nastavení odskoku jsem si nechal na čtvrtý pozici z deseti. To mi vyhovovalo. Pokud si říkáš: Tak malej SAG? Nezapomeň, že dost toho poberou pluskový pláště a není tedy nutný mít vpředu houpačku. Každej má rád to “svý” nastavení a tak do toho nikomu moc kecat nehodlám. Řiť teda řiď se svejma pocitama. Jestli je to tvoje první kolo, tak vem pumpu a hledej. V tomhle si na to sám a musíš to i sám vyjezdit.
Tlumák je taky jedna radost a perfektně koresponduje s rámem. Natlačeno jsem v něm měl na 30% SAGu a a rychlost odskoku na třetí nejrychlejší pozici. I ty opravdu malý nerovnosti zadní stavba spolykala. Komfortu nabízí opravdu dost. Tady nemám co k tomu dodat.
Zásun, výsun, zásun…
Teleskop Giant Contact Switch 2016 100mm fungoval taky jak měl a i v teplotách okolo nuly se dokázal vcelku ochotně vyšplhat nahoru. Vedení kabelů je u RM vnitřkem, což se mi líbí a sedlovka umožňuje tutok variantu stejně tak, jako druhou, a to venkem. Prostě jen nainstaluješ a skoro se nestaráš. Tohle se v Giantu povedlo.
Souhrn a šmitec
Rock Machine Blizzard 90-27+ je kolo jednoznačně patřící do terénu. Objemný pláště ze začátku překvapí lehkou leností do kopce. O to větší radost ti ale přinesou cestou dolů. Celek je na rovinatých pasážích překvapivě rychlý. Působí opravdu lehkým dojmem. Obratnosti v terénu má na takovýho mastodonta opravdu hodně. Utažený zatáčky pro něj nejsou problém. Nebojí se skoro ničeho. Teda vynechal bych větší polety. Ono po vyzkoušení stejně poznáš, že kolu se do vzduchu bůhvíjak nechce. Zdvihy 140/140 bohatě postačí. Blizzarda bych doporučil hlavně začínajícím bikerům. Pro bikerky nevím. Přeci jen to chce občas hrubou sílu, hlavně do výjezdů a naše lepší polovičky nemívají takovou sílu v nohách. Je možný, že by pomohla výměna převodníku. Pro holčičky teda platí: POŘÁDNĚ VYZKOUŠEJ! Pluska za tebe vyřeší nejeden problém a rám celkově má super geometrii. Věřím, že kdybych měl nejmenší velikost, byl by už tak vyborný zážitek, ještě lepší. Zadní stavba žehlí líp, jak paní z Ukrajiny. Tohle kolo se povedlo jak designově tak funkčně. Dokázal bych si ho doma představit jako kolo na zimu, expediční ježdění v horách nebo jen jako lektora na pasáže, na který si zatím netroufnu. Za mě devět bludišťáků z deseti.