Koukal/a jsi po youtubu a nadchly tě videa “magorů” skákajících do nebe, sjíždějících z vrcholků skal do hlubokých údolí v Utahu nebo úžasná příroda a v ní ilegály kdesi v Británii? Řekl sis, to chci? Jenže jak a kde začít? Obvykle člověk šmejdí po kamarádech, kteří viděli o dvě videa víc, ale tváří se jako by stáli u zrodu mountain bikingu a chodí na pivo s Gary Fisherem. Věz, že teď je ta úplně nejlepší doba pro výběr kola. Tedy aspoň co se týče výběru. S dostupností je to sice horší, ale já se snažil vybírat mezi dostupnými modely spíše nižší cenové hladiny, protože je prostě lepší pořádný pevňák s dobrou moderní geometrií, než deset let starej full s bůhví jakou historií a stařičkou geometrií, či nejlevnější i když nový full. Zároveň platí, že pokud jsi embryo Hobbík, vidíš logicky ceny v úplně jiném světle, než Hobbík, který jezdí už skoro dekádu. Jako u spousty sportů i tady platí, že není problém koupit vybavení za statisíce. Otázka zní: Opravdu je to nutné?
Není. Rozhodně není. V tomhle článku ti ukážu výběr cenově dostupných trailových hardtailů, na kterých bych se s chutí projel. Cenovky nejsou vždy nejníž, protože i když mají někteří výrobci i nižší ceny, komponenty na nich už jsou pro mě za hranou a s čistým svědomím bych je nedokázal doporučit.
Proč Hardtail?
Jak už jsem psal. Dobrý hardtail je lepší než laciný full. Také není náhodou, že Hobbíci a Hobbinky jezdící už nějaký ten rok sahají navíc ke svým celoodpruženým bestiím po pevňáku “Na takové to domácí trailování”. Je to kvůli zábavě a chtíči se technicky posunout zase o kus dál. Hardtail je do začátku lepší, kvůli správnému zvládnutí techniky jízdy. Nic neodpustí. Musíš na něm správně pružit v kolenou i loktech, přenášet váhu a je i jednodušší se o něj starat. Zkrátka pro začínající Hobbíky a Hobbinky není lepší volby.
Jaký by měl zhruba být?
Kolo dělá hlavně jeho geometrie. Pro vyšší jistotu ve sjezdech by měl mít úhel hlavové trubky 66°. Sedlovka by se měla motat okolo 73°. Horní rámová trubka by měla být dlouhá a představec krátký. Střed čím níž, tím líp. Jistota jízdy je pak na úplně jiný úrovni. Na trail bike patří jednopřevodník a ideálně teleskopická sedlovka. Fajn by byly BOOST osy, říkám si. Povedlo se u všech výrobců. Rozhodně by to měl být 29er. Nebál bych se ani Mulleta (29+27,5 ráfky), ale to je zatím vcelku novinka, takže jsem ho nenašel. Tedy alespoň ne v cenové relaci, kterou jsem si stanovil jako vhodnou na pořízení prvního kola.
Co nám nabízí Český rybníček?
Začnu pěkně tu v Česku. Ohromě si vážím toho, když člověk vybuduje díky vlastní vůli a šikovnosti firmu, která se dokáže nejen prosadit v konkurenci zahraničních velko-firem, ale dokonce se k nim i přidat. O to skvělejší je nebojácnost před novými trendy a přijímání moderních geometrií. A pokud k tomu nasadí cenovky pro opravdu sprostý lid a ty kola jsou k tomu všemu i pěkný, tak už nevím co by mohlo někoho od koupě odradit.
V našich končinách se budeme bavit o Rock Machine Járy Spěšnýho, známého po celém světě. Důkaz, že i malá firmička z Kopřivnice se dokáže dostat mezi velké žraloky. A aby dokázala, že se nebojí, pojmenují svoji geometrii Shark Spin EVO, aby nikdo nepochyboval o vážnosti jejich úsilí. Ne teď plácám. Shark Spin EVO se sice jejich geometrie opravdu jmenuje, ale důvodem je prohnutí horní rámové trubky. Pro rok 2021 mají ještě modernější Anglií inspirovanou geometrii. Design celkově mají v topu už několik let.
Druhá firma je nová. Je malá. Nicméně do toho šlapou fakt slušně. Krom moderních geometrií a velice líbivého designu (hodícího se ke stylu rámů a fontu použitého na logo), nabídnou krom hliníkových hardtailů dokonce i oceláka. Nutno podotknout, že za víc než přijatelnou cenu 43 000,-. Řeč je o značce Qayron. Ano, vím, že patří pod BP Lumen. Jednu z nejstarších a nevětších firem v ČR zabývajících se cyklistikou. Qayron vnímám jako novou a přesto zatím malou značku s velkými ambicemi. Jde o detaily. Stačí si rozkliknout web. Přehledný, jednoduchý bez vizuálního bordelu. Takhle má vypadat prezentace.
Tedy začněmež
Jako první tady mám Rock Machine Blizz TRL 40-29. Tohle kolo mi doslova vyrazilo dech. Za 27 490,- dostanete opravdu hodně muziky. Moderní položená geometrie, 29 kola, široký ráfky, boost osy, Micro Shift řazení a přehazovačku. (Když jsem chvíli brigádničil ve Ski Biku v Radotíně v servisu, slyšel jsem na něj jen pozitiva a sociální jistoty.) To bych si rád někdy vyzkoušel. Jsou na něm kliky s jednopřevodníkem o třiceti zubech a kazeta s “jen” jedenácti rychlostmi 11-46 zubů. Ano, není to Eagle nebo Shimano s dvanácti převody. I tak si myslím, že v pohodě zastane práci o mnoho dražších kamarádů. Pláště WTB Trail Boss 2,4”. (Vyměnil bych alespoň přední za 2,5” Vigilante. Přidá na jistotě a moc nestojí.) Kraťoučký představec 35mm je TOP. Řídítka 760mm jsou dobrá hodnota. Za tuhle už tak výbornou cenu dostaneš dokonce teleskopickou sedlovku One1 Alloy 150-170mm podle velikosti. Jediný slabý článek je podle mě vidlice. SR Suntour XCM 130mm. Na druhou stranu, pokud dostanu šanci, rád si tuhle konkrétní konfiguraci projedu. Extrémně mě totiž tohle kolo zajímá. PS: Má čtyřpístky na kotoučích 180mm. Sic základní Shimano, ale jsou tam. Oh ano.
Qayron Spyro
Neboj. Nehodlám tady doporučovat nebo recenzovat famózní remake o dráčkovi na PS4. Qayron totiž postavil pevňáka za až neuvěřitelných 24 990,-. Už na první pohled je vidět že mu chybí teleskopická sedlovka, ale je to skutečně problém? Jasně že ne. Když budeš chtít, stačí se pošťourat v internetu a nějakou okolo tří tisíc najdeš.
Tím nám sice cena poskočí o něco málo výš, než je u Rock Machinu jejich Blizz, ale na Spyro MK II 5 je už vzduchová vidlice. Je to sice Raidon od SR Suntour, ale je to vzduchovka.
Přehazovačka, kazeta, řazení jsou Shimano Deore 5100. Tzn. jedná se o systém 1×11. Konkrétně 32 x 11-51z. A já musím dát palec hore za tu třicetidvou zubou placku, protože na takové kolo s kazetou tohohle rozsahu rozhodně patří. Kola jsou 29er s 30mm ráfky oplývající technologií tubeless ready. Brzdy (pokud tedy koukám dobře dvoupístky) Shimano Deore M4100 a kotouče 180mm. Nebál bych se jich. Už jsem si jim velmi podobné stačil ošahat na elektrokole a když ubrzdí mě, zastavíš i ty. Pláště jsou tu Schwalbe Nobby Nic 2,35. Rohlíček.
Pokud je něco, co bych na tomhle kole změnil, je to představec. Osazený má 50mm. Dneska už je to zbytečně moc. Řídítka jsou 760mm s šířkou 31,8mm. Moderní šířka řídítek 35mm, ale rozhodně není nezbytná. Ještě před třema rokama jsem vozil na enduru 31,8 800mm Renthaly a nijak mě to v rozletu nebrzdilo. Třešničkou na dortu je jejich nářadíčko ke každému kolu. Já jsem na tyhle věci úchyl a mít peníze, koupím si Spyro MK II 5 jen kvůli němu.
PS: Pokud vidíš, jako já, na jejich webu dostupnost podzim 2021 nezoufej a klikni na prodejce. Tam ještě skladem jsou.
A čo na to bratia?
Pátral jsem pátral a vypátral celkem šest výrobců jízdních kol. Kellys, CTM, Dema, Vedora, Kenzel, Mayo. První dva jmenovaní, a nebojím se říct, i největší výrobci trailové hardtaily opravdu mají. Ti zbylí jsou spíš na úrovni našeho Leader Foxu. Musím ale říct, že ačkoli jsou jen dva, je cítit jejich konkurenční napětí. Kola mají vzhledově pěkný. Cenovky se sice rozchází, ale je to díky výbavě osazené na jejich kolech. Kellysí Gibon začíná na nějakých 23k, ale já prostě nepřenesu přes srdce brzdy Shimano MT200 (ACERA cca 500kč/ks). Volím tedy zástupce o řadu vyššího a devět tisíc dražšího.
CTM nazvalo svojí trailovou hračku Zephyr. Tak nějak mě to moc nenadchlo. Než vánek bych radši na trailu vichřici. Zephyr 29” je za zhruba 17k. Osazení tomu samozřejmě odpovídá, takže opět koukneme výš. Hned další je Zephyr Expert 29” za 26 tisíc a musím říct, že nechápu jak se jim povedlo vejít se do takový výbavy s touhle cenou.
Kellys Gibon 30
Co mě zaujalo, je jeho provedení. Působí to na mě, jako by se s designem nechtěl nikdo moc s*át ale na první dobrou to tam vystříhnul a nazdar. Je to ale špatně? Ne, nikoli. Působí na mě brualistním strohým designem. Jsou pěkně vidět kvalitní sváry. Není to XCčko, aby musel být uhlazený. Gibon je stavěný na tvrdší zacházení a tak se pořádný sváry budou rozhodně hodit. Rozklíčovat barvu je pro mě tedy těžké. Nakonec mi z toho vylezla šedo-zelená. Osazení je komplet DEORE 1×12. Kazeta má rozsah 10-51 zubů. Pokud se tedy nepletu je na ořechu Center Spline. Je to nový ořech a pokud bys chtěl kazetu vyměnit, nabídka zatím není nijak olbřímí. Kliky mají převodník 32 zubů. Brzdy jsou též DEORE s kotouči 180mm. Řídítka 760mm. Teleskopická sedlovka je Kind Shok Rage o délce 150mm. Zatím dobrý. A nakonec je tu vidlice. RockShox Recon 140mm solo air. Tahle vidlice je opravdu dobrá na její cenu. Opravdu. Ta stejná je i na Rock Machine Blizz, jehož recenzi si můžeš přečíst tu. Pláště obstaral Michelin. Konkrétně Wild AM 2,35”. Vzorek vypadá schopně. Opět bych ale dopředu dal plášť aspoň 2,5”. Kellys přihazuje rovnou ke Gibonu i jejich pedály KLS Flat. Jestli to jsou KLS Flat 30, rovnou bych je zahodil a koupil na kolo nějaké, ze kterých nebude klouzat noha. Do začátku klidně Kore a nebo moje oblíbený HT.
Cenový destruktor od CTM
CTM vyraží do boje s ceníkem, nad kterým zůstává rozum stát. Sorry jako, ale za 26 000,- vám CTM Zephyr dá: Převody 1×11 s kazetou 11-51 zubů a kliky s převodníkem 32 zubů. Vše Shimano Deore. Brzdy Shimano MT400 jsou sice také z cenového dna, ale mám je ozkoušené z testu Orange Bikes P7 a musím říct, že jsou schopné zastavit i pupíka jako já. Navíc se mi líbí jejich dvoubarevné provedení, které se jindy u Shimana nevidí. Řídítka dodal CTM vlastní o šířce 760mm. Pláště jsou od WTB. Zkušenosti s WTB mám takové, že v terénu drží jako židovská víra. Na betonu ale zoufale nejedou. Pravdou je, že jsem měl kombo Vigilante 2,4” a Verdict 2,5” a na Zephyru jsou 2,4” Trail Boss. Vidlice je SR Suntour XCR Air. Zase, žádná topovka, ale je to vzduchovka. Bezdušový ráfky od WTB 29mm. Teleskopickou sedlovku dlouhou 125mm. To vše na pěkně disignově zpracovaném rámu s naprosto úchvatnou kombinací Jaguáří zelené a béžové použité na popisy. Představec je dlouhý 50mm. Opět bych ho vyměnil za kratší. Ideálně 35 nebo 40mm.
Poslední a nejdražší
Čtyři trail biky už jsou možná dost, ale já si říkal, jak by bylo pěkné doporučit jich pět. Samozřejmě by šlo klidně i deset, patnáct možná dvacet. Zprvu jsem měl nachystanou Meridu Big trail. Ta mě nakonec s cenovkou 25 000,- tolik nenadchla, i když rám se mi líbí. Horní rámová trubka volně přecházející do zadní stavby je vizuální čistota nejvyššího kalibru.
A tak jsem otvíral weby značku po značce, až na mě vyskočil Giant Fanton 29 2. Ano, ten už je za 34 000,- avšak ta barva. Ta zelená je úchvatná. Mají i druhou barevnou variantu a to modro černou. Kladně hodnotím i přípravu na dva bidony. A co dostaneš za tuhle cenu?
Základní vzduchovka SR Suntour Raidon 130mm. Kliky s převodníkem 30 zubů od značky Praxis! O převody se stará Shimano Deore 1×12 s kazetou 10-51 zubů. Brzdy Tektro TKD 143. Nenašel jsem o nich nikde ani slovo. Řídítka 780mm rozhodně potěší. Trochu si rýpnu i do Giantu. Dát totiž lisovací střed na kole, které bude dostávat o to větší bomby, jako kolo jen s předním odpružením, mi nepřijde jako nejlepší rozhodnutí. Zatím se to nejeví bůhví jak světoborně, jenže ráfky jsou bezdušové a ta největší pecka přichází teď. Jsou jí pláště od MAXXIS. Vpředu Minion DHF 2,5” a vzadu Agressor 29×2,5” Nikoho nemůže nechat na pochybách záměr tohohle kola jezdit rychle a ne jen po uhlazených trailech. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak jejich takřka nezničitelná teleskopická sedlovka Contact Switch.
Konec dobrý, všechno dobré
Ani jedno z uvedených kol není vyloženě špatné i když se jedná o kola s cenovkou okolo 25 000,- kč. Ano jsou tam detaily, ale ve všech případech jde spíš o mé preference, než o to, že by to ten či tamten model degradovalo. Pokud někdy dostanu příležitost, rád se projedu na kterémkoliv z nich a nebojím se tvrdit, že bych rád i jedno z níže uvedených vlastnil.
Netusim ako sa mi ho podarilo vygooglit ked som hladal radu aky prvy bike si kupit, ale je to perfektne napisane. Skoda, ze som sa k tomu dostal az teraz a ziadny z tych bajkov nie je dostupny. Nebude refresh pre 2022 ? 😀
Ahoj, uvidíme s čím se vytasí “naše” firmy. S díly i rámy je to teď špatný a predikce mluví o dalších dvou letech. Minimálně. Každopádně, pokud děkuju za pochvalu. Pokud to jen trochu půjde udělám určitě i článek na 2022. 🙂
Pěkný hardtail je i polský Kross Dust. Jinak jsem kupoval Qayrona Spyro a max. spokojenost.
Qayron bych chtěl zkusit. Líbí se mi jejich firemní progres. 🙂